اخبار اسلایدی
کنترل مناسب دیابت با رژیم غذایی مناسب
نگاه ویژه به بیماری دیابت در هفته سلامت سال 95 مبنایی شد تا از نظرات کارشناسی ندا دهناد، کارشناس تغذیه حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین درباره نقش تغذیه در ابتلا به این بیماری یا ایمن از آن جویا شویم.
اساسی ترین راه های پیشگیری  و درمان  دیابت  چیست؟
بدیهی است رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی و حفظ وزنی مناسب، مهمترین اصل پیشگیری از بسیاری بیماری ها، بویژه دیابت است و در صورت ابتلا به دیابت علاوه بر سه مورد اساسی اشاره شده، تحت نظر پزشک، درمان های دارویی نیز به یقین به عنوان کنترل کننده میزان قند خون مبتلایان تجویز خواهد شد.
در بین عموم مردم برای کنترل دیابت برخی اطلاعات بدون منابع علمی رواج دارد. درباره آنها چه نظری دارید؟
از جمله باورهای اشتباه که در تغذیه بیماران دیابتی وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد: فرد دیابتی به هیج وجه نباید برنج مصرف کند! مصرف میوه در فرد دیابتی ممنوع است! مصرف عسل (طبیعی) به میزان دلخواه قابل توصیه می باشد! مصرف سیب زمینی ممنوع است! و یا مصرف مواد غذایی تلخ، افزایش قندخون را جبران می کند!
بسیار مهم است که مبتلایان به دیابت و یا افراد در معرض آن، آگاهانه و تحت نظر پزشک و مشاوران تغذیه نسبت به تنظیم رژیم غذایی خود اقدام کنند و از عادات غذایی نادرست بپرهیزند. باورهای درست تغذیه ای که مبتلایان به دیابت حتما باید مورد توجه قرار دهند از جمله موارد زیر است:
  • برنج را می توان روزانه به مقدار متعادل و یا با جانشین کردن با نان سبوس دار مصرف کرد.
  • فرد دیابتی می تواند روزانه مقدار متعادلی از انواع میوه مصرف کند.
  • مصرف عسل طبیعی به مقدار تنظیم شده در برنامه غذایی توسط یک مشاور تغذیه باید باشد.
  • مصرف سیب زمینی که حاوی کربوهیدرات پیچیده می‌باشد در مقدار متعادل، مشکلی ندارد.
  • مواد غذایی تلخ، هیچ اثری در کاهش قند خون ندارد.
  • بهترین روش برای سوزاندن کالری، افزایش فعالیت بدنی است.
در صورت تشخیص بیماری دیابت رژیم غذایی چه تأثیری بر کنترل آن دارد؟
مهمترین رکن کنترل بیماری دیابت، اعتدال در مصرف منابع غذایی حاوی قند ساده است. در مرحله بعد، کنترل وزن و کاهش آن در صورت داشتن اضافه وزن، زیر نظر مشاور تغذیه است که بسیار ضروری می باشد.
همچنین اصلاح رژیم های غذایی رایج، مانند: استفاده از لبنیات کم چرب و جایگزینی خردل، آبلیمو به جای سس مایونز و استفاده از روغن مایع (ذرت، آفتابگردان، زیتون، کانولا، کُلزا و سویا) به جای کره و روغن های نباتی جامد و چربی های حیوانی، تغییر روش پخت غذا از سرخ کردن به آب پز و بخارپز، و محدودیت مصرف غذاهای کنسرو شده، فرآورده های گوشتی و آماده در کنترل دیابت بسیار تأثیر گذارند. پیشنهاد می شود برای کنترل بهتر قند از مصرف حجم زیاد غذا در یک وعده غذایی پرهیز شود و حجم کلی غذای دریافتی روزانه به سه وعده اصلی و دو تا سه میان وعده غذایی پس از غذا تقسیم شود. از دیگر موارد می توان به محدودیت مصرف نمک و فرآورده های حاوی آن (انواع غذاهای فرآوری شده و نمک سود، کنسروها) و همچنین استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر (حبوبات، سبزی و میوه، جو و سبوس جو) اشاره کرد.
چه توصیه های غذایی در بهبود میزان چربی خون بیماران دیابتی دارید؟
بسیاری از بیماران دیابتی در معرض افزایش چربی خون نیز قرار دارند. پس بنابر این توصیه می شود مصرف منابع غذایی حاوی چربیهای اشباع و کلسترول (چربی های قابل رویت در انواع گوشت های قرمز و سفید، چربی لبنیات، کره، خامه، روغن حیوانی و روغنهای نباتی جامد، دل، جگر، امعاء و احشاء و شیرینی های خامه ای) و کلیه غذاهای پخته یا سرخ شده با روغن های نباتی و هر فراورده های صنعتی تهیه شده با روغن، مثل: شیرینی ها، بیسکویت ها، انواع غذاهای حاضری، سیب زمینی سرخ شده و پیراشکی، بسیار محدود شده یا ترجیحاً حذف شود.
متقابلاً تهیه غذاهای روزانه با انواع روغن های مایع ذرت، آفتابگردان، سویا، کانولا و کلزا و روغن زیتون، جایگزین شوند. همچنین در بیماران دیابتی غیر مبتلا به نارسایی مزمن کلیه، مصرف انواع حبوبات و غلات کامل؛ نان سبوس دار و سنگگ و مصرف حداقل دو بار در هفته از آبزیان و ماهی برای تأمین اُمگا سه، در برنامه غذایی توصیه می شود.از دیگر مواد غذایی موثر در تنظیم چربی خون مبتلایان به دیابت و یا سایر افراد می توان به مصرف پیاز، مرکبات، چای سبز و انگور -که حاوی بیوفلاونوئیدها هستند-، مصرف روزانه از انواع دانه های آجیلی (گردو و بادام درختی)، روغن زیتون و انواع غذاهای تهیه شده با آن، مصرف سوپ جو و مصرف آلو در انواع خورشت ها توصیه می شود. و نکته دیگر در مورد مصرف سویا به عنوان بخشی از سهم گوشت مصرفی در بیماران مبتلا به نفروپاتی دیابتی است که بسیار موثر بوده و به گواهی مطالعات، سبب کاهش دفع پروتئین آوری می شود. توصیه این است که مبتلایان به دیابت مصرف زرده تخم مرغ را به سه تا چهار عدد در هفته محدود کنند.
توصیه های کلی غذایی در کنترل مطلوب فشارخون بیماران دیابتی چیست؟
مصرف سبزیجات و میوه تا چهار سهم در روز ( دو سهم  همراه غذا و دو سهم همراه میان وعده های غذایی)، بویژه مرکبات به خاطر دارا بودن ویتامین C و سبزیجات رنگی و برگ سبز تیره، مصرف منابع غذایی کلسیم ( لبنیات کم چرب و خانواده گروه کلم)، مصرف انواع نان های سبوس دار و حبوبات (عدس و لوبیا )، مصرف نمک روزانه در حد یک قاشق چایخوری روزانه، اعتدال در مصرف چای(پُر رنگ)، قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین، مصرف حداقل دو بار در هفته از ماهی های غنی از امگا سه، مثل: ماهی های آزاد، تُن، قزل آلا، کپور، انجام ورزش های هوازی به مدت 150 دقیقه با شدت متوسط در طول هفته و توصیه آخر اینکه در صورت وجود اضافه وزن، برای کنترل وزن، به مشاور تغذیه مراجعه شود.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 52815
تعداد بازديد کنندگان سايت: 53415071 تعداد بازديد زيرپورتال: 268191 اين زيرپورتال امروز: 217 سایت در امروز: 3210 اين صفحه امروز: 18